2012-07-29. Nu är vi på G .....

Nu är vi på G ... otland ! Vi har inte bloggat på ett tag, men ni vet hur det brukar vara - först händer det ingenting, sedan händer det ingenting och därefter händer allting, men vi skall börja ifrån början.
 
Sist vi bloggade var vi i Södertälje, därifrån gick vi till Trosa. Inomskärs hela vägen så en ganska händelselös resa men vacker. Trots att vi var framme i Trosa ganska tidigt på eftermiddagen så var det knö-fullt i hamnen och vi fick lägga oss utanpå en annan båt. Det kändes bökigt i hela hamnen och inte lika gemytligt som förra gången vi var här. På tisdagsmorgonen var vi uppe tidigt och gav oss iväg mot Oxelösund. Man får säga vad man vill men det är en otroligt vacker skärgård här nere.
 
Väl framme i Oxelösund så står Kjelle, hamnkapten i gamla Fiskehamnen/Femöringen, och vinkar in oss och hjälper oss att lägga till. Även här får vi ligga utanpå en annan båt, men vi börjar bli vana med det nu. Det är en liten och gemytlig hamn med en blandning av segelbåtar, motorbåtar och fiskebåtar av olika storlekar. Här låg vi under några dagar och passade på att hälsa på släkt i Stigtomta. Fredagen den 20/7 så kastade vi loss igen med sikte mot Snedskär, Arkösund.
 
Väl ute ur Fiskehamnen så hamnade vi i lite bryderi pga att det var flera farleder som korsade sig och vi hade inte uppdaterat vårt sjökort. Det skulle finnas en norrprick enligt sjökortet men det fanns inte en enda norrprick i sikte så långt ögat kunde nå - däremot fanns det gott om gröna och röda bojar och pinnar som inte fanns med på sjökortet. Just i det här området så var det många grynnor på 1-1,5 m djup så det var lite svettigt innan vi visste exakt var vi var. Såna här gånger är det tur att man har GPS !  Vi tråcklade oss ut och tuffade vidare söderut. När vi lagt till på Snedskär så kom nästa åsk och regnväder, men den här gången klarade vi oss utan att bli blöta. Våra frisyrer förblev intakta !
 
Vaknade upp på lördag morgen till ett grått och småduggigt väder men vi hade bestämt att vi skulle gå till Harstena. Det är ett gammalt fiskeläger, typ Trysunda, som ligger i Gryts yttre skärgård. Det är bara ca 18 distans dit så det blev en kort tur och vädret blev allt bättre ju längre ut i skärgården vi kom. Köpte nyrökt lax som vi smaskade på till middag. Mums !
 
Vi hade faktiskt tänkt stanna på Harstena några dagar, men ön var mindre än vi trodde. Den hade trots allt en ganska intressant historia med trankokeri och lite annat smått och gott. Sagt och gjort, söndag morgon gick vi vidare mot Västervik - trodde vi. Ja, missförstå nu inte det här - den här gången visste vi exakt var vi var men vi hade rejält med motvind igen. Vi stampade på ett tag men frammåt eftermiddagen gav vi upp och letade en vik där vi kunde komma undan vinden. Svängde av vid Olssundet och in till en vik som heter Stugvik och den här gången hade vi tur. Det visade sig vara en Kryssarklubbsvik ! Där fanns det flera bojar om man ville ligga på svaj och det fanns ordentliga bryggor, grillplats, utedass, dansbana och soptunnor, dock inget vatten eller el.
 
Vid det här laget har vi ändrat vår resplan lite. Ursprungligen hade vi tänkt oss till Danmark och sedan ta Gotland på hemvägen, men vi har inte haft vindarna med oss och dessutom har vi tagit det lugnt (semester) och även "tappat" lite tid, så vi kommer nu att gå till Gotland och vara där ett tag innan vi vänder norrut igen.
  
Sagt och gjort, tisdag morgon den 23/7 gav vi oss iväg mot Gotland. Runt 53 distans hade vi räknat ut att det skulle bli och SV vindar så det borde gå bra. Dagen innan hade det blåst kuling men just den här dagen sa prognosen SV 8-10 och avtagande, perfekt för oss tyckte vi. Det tog oss två timmar innan vi var ute på öppet hav med hissade segel. Lite gropigt var det men det här går ju toppenbra sa vi till varandra. Jo tjena, en timme senare var det dags för fröken Lundquist att ta fram hinken - och detta trots sjösjuketablett och armband. Håkan blev hjälte den dagen igen, han fick både styra och tömma hinken - ett uppdrag som han skötte med bravur ! Den allvarligaste incidenent så här långt var att Håkans älskade gula keps blåste av och försvann i böljorna de blå.
 
Sover omvartannat med att jag tittar hinken djupt i botten och när det är drygt en timme kvar till Gottland har jag piggat på mig såpass att jag rattar resten av vägen in till Visby hamn. Nu är vi rejält hungriga båda två och jag vill komma iland till fast mark så fort det bara går. Vi tar ner seglen men vad vi inte kommit ihåg var att göra en ny stoppöggla på skotet till genuan (vi hade dragit om skotet på utsidan mantåget på överfarten). I Visby finns det fyra hamnar att ligga i och det var rejält fullt i alla så vi kör runt lite för att hitta en ledig plats. I närheten av gästhamnens yttre brygga så händer det nå't ... vi har ingen drivning på båten och vi tror att vi kört in i något. Tack och lov ligger vinden på från rätt håll så vi driver in mot bryggan som är avsedd för större kryssare och som turligt nog är tom. Senare visar det sig att det är skotet till genuan som har släpat i vattnet och sedan åkt in i propellern och runt axeln. Suck ! snabbt iväg till hamnkontoret och beställa dykare för att få loss tampen, men det visade sig också att vi sprängt drivknuten och kunde inte ta oss därifrån för egen maskin. Vid 23-tiden kom dykaren tillbaka per båt för att bogsera oss till Fiskehamnen där han sett ut en lämplig plats åt oss. Tur att det finns snällt och hjälpsamt folk !
 
Dessutom var vi nu ännu mera hungriga och det enda som fanns tillgängligt i den absoluta närheten var en korvmoj. Vi satt oss på en bänk för att slänga i oss maten och vad händer då ? Jo min korv rullar av och under den här korta tiden så hann korvmojen stänga. En mindre katastrof alltså som jag på något konstigt sätt lyckades överleva  :o)   Stupade i säng för att ta nya tag på onsdag morgon.
 
Vid det här laget hade vi bestämt att byta ut fredagen den 13e mot tisdagen den 23e. Usch vilken dag !
 
Håkan skruvar, skruvar, skruvar och svär i mellan åt. Hur f..n skall det här gå ? Får tag på en mekanisk verkstad några mil bort som lovar fixa reservdelar åt oss och även hjälpa till med att byta drivknuten, men det blir inte gjort förrän till veckan. Vi ligger ju bra till så det går ingen nöd på oss, men lite frustrerande är det trots allt.
 
Vi har hyrt bil under två dagar. Dag 1 åkte vi runt på södra Gotland och dag 2 gjorde vi norra Gotland + Fårö. Vissa delar är väldigt karga medans andra är bördiga, knotiga tallar och får överallt. Gotland är mysigt och fint och kan rekommenderas.
 
En kul grej, vi var förbi Valleviken där vår båtmodell har byggts. Det är där pluggarna finns men just nu byggdes det inga båtar. Det stod en halvfärdig båt uppställd på land och när vi kom fram till den så visade det sig att det var en Overseas 35 med ägare innuti. Ägaren var ena halvan av "Frisk och Jung" som bygger dem. Det blev en trevlig pratstund med honom och han kommer till oss till veckan för att titta på vår båt. Roligt !  
 
I förrgår gick vi förbi en segelbåt som ligger en bit bort ifrån oss och då säger Håkan, "Men ! det där är min gamla arbetskamrat Carina från Kryssarklubben". Tänka sig att stöta på henne med familj just här på Gotland. Ännu ett bevis på att världen är mindre än man tror.
 
Ja, så här kan en seglares vedermödor ta sig ut men bortsett från den här mindre motgången så njuter vi av dagarna med sol och bad tillsdess det är dags att börja mecka igen.
 
Skepp och hoj från S/Y Akter-Rut med Håkan och Anita
 

Kommentarer
Postat av: Marinette

Vilket äventyr!!
Sjösjuka är då bland det värsta man kan råka ut för och man är bara SÅ dålig!
Fortsätt och ha det bra!

2012-07-29 @ 17:56:15
Postat av: Maggan & Fred

Jaa,ni är då på världens äventyr. Det roliga är då att era problem löser sig. Vi vet en som väntar er hem "snart".
Lycka till med er hemresa!Kram

2012-07-29 @ 19:40:02
Postat av: Petra

Haha, ibland låter det här verkligen som sommarens svenska film :) Äventyrligt värre emellanåt.

Hoppas vädret blir bra för er!

2012-07-31 @ 10:17:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0